3.5 Digitalisaatio

Digitaalinen liiketoimintamalli on malli, joka nojaa digitaaliseen teknologiaan organisaation toiminnan kehittämisessä. Digitalisaatio voidaan ulottaa asiakaskokemuksesta sisäisten prosessien kehittämiseen. Seuraavassa on eräs liiketoimintamallien luokitteluesimerkki:

Digitaalisuus vaikuttaa yrityksen kehittämisessä kaikilla tasoilla:

Liiketoiminnan kehittäminen digitaaliseksi vaatii eri liiketoimintamallin osien huomioimisen:

Yritys tarvitsee useita rooleja ja monipuolista osaamista digitaalisaation  kehittämisessä. Näitä voivat olla :

1.  Strateginen neuvonantaja

Riippumaton, kokenut, objektiivinen henkilö, joka aika ajoin tuo strategista näkemystä tavalllisesti johtoryhmä-  tai hallitustasolla.

2.  Konsultti

Substanssiosaaja, joka työskentelee läheisesti yrityksen henkilöstön kanssa, usein tiimeissä, liiketoiminnan kehittämisessä, prosessien uudelleensuunnittelussa, asiakaskokemusten kehittämisessä, SCM prosessissa tai muutoshallinnassa.

3.  Kumppani

Kumppani, joka rakentaa esim. rajapintoja asiakaskokemuksen kehittämiseksi, mobiiliaplikaatioita, web-sivuja, some kampanjoita tai digitaalista markkinointia.